Ritteknik, välskrivning, teknikens funktioner och teknikutvecklingens drivkrafter
Beskrivning över arbetsområdet teknik ht 2018
1) Ritteknik på millimeter-papper
Gör en teknisk ritning i tre vyer av en trämodell på ett uppkopierat millimeterpapper. Hämta feedback på ditt arbete från kamrater och lärare. Gör sedan en färdig ritning på det blå uppkopierade millimeterpappret. Det lämnas in för bedömning. Följande kriterier måste uppfyllas för bästa resultat.
-Tre korrekt placerade vyer. De är korrekt placerade om föremålet kan tippas från figur 1 till figur 2, och från figur 1 till figur 3.
-Korrekt måttsättning med tunna stödlinjer och pilar. Streckade dolda konturlinjer och punktstreckade centrumlinjer, enligt häftet “Teknisk Dokumentation”. Inget mått skall förekomma mer än en gång, och inget mått får saknas. (Undvik att måttsätta sneda ytor som blir ett resultat av att man t.ex. sågat bort en bit av en kloss.)
-Siffror skall vara korrekt utformade och 3,5mm höga, samt skrivna på max två av föremålets sidor i varje figur. (Man skall aldrig behöva vrida ritningen mer än 90 grader för att texten skall vara rättvänd för läsaren.)
-Ritningen skall förses med rubrik, namn och datum i rutan nere till höger och texten skall vara välskriven. Inget kladd får förekomma på ritningen.
2) Teknikens funktioner.
2) Teknikens funktioner.
“Tekniken har ofta delats upp i fyra funktioner:
att transformera (t.ex. olja till plast)
att transportera (till exempel varor, människor eller information)
att lagra (t.ex. information eller matvaror)
att kontrollera/styra/reglera (till exempel en termostat som håller en jämn temperatur i ett hus)” källa Wikipedia, Teknik
Räkna upp teknikens funktioner och ge beskrivande exempel. För att dina exempel ska vara beskrivet på djupet behöver du visa att du vet hur viss teknik fungerar. Välj ett exempel, t.ex Energiomvandling med förbränningsmotorn, potatiskanonen eller transformatorn som ett exempel på att transformera. Fler kunskapsbärande exempel får du av din lärare. Men beskrivning av en enkel lösning t.ex strömbrytaren är mindre värd än t.ex. värmepumpen eller kylskåpet.
Energiomvandlingar sker i många moderna tekniska produkter. Brännbara kemikalier som krut eller bensin blir till rörelse hos en kula eller bil. Elektricitet blir till värme i ett element eller rörelse i elmotorer. Välj en elektrisk eller en bränsledriven produkt. Beskriv vilken av teknikens funktioner du ser och beskriv hur tekniken fungerar på djupet.
3) Teknikutvecklingens drivkrafter.
Räkna upp och förenkla teknikutvecklingens drivkrafter. En förenkling kan vara att alla upptäckter sker antingen för ekonomisk vinning eller makt, av nyfikenhet, eller av en slump. Ge exempel.
att transformera (t.ex. olja till plast)
att transportera (till exempel varor, människor eller information)
att lagra (t.ex. information eller matvaror)
att kontrollera/styra/reglera (till exempel en termostat som håller en jämn temperatur i ett hus)” källa Wikipedia, Teknik
Räkna upp teknikens funktioner och ge beskrivande exempel. För att dina exempel ska vara beskrivet på djupet behöver du visa att du vet hur viss teknik fungerar. Välj ett exempel, t.ex Energiomvandling med förbränningsmotorn, potatiskanonen eller transformatorn som ett exempel på att transformera. Fler kunskapsbärande exempel får du av din lärare. Men beskrivning av en enkel lösning t.ex strömbrytaren är mindre värd än t.ex. värmepumpen eller kylskåpet.
Energiomvandlingar sker i många moderna tekniska produkter. Brännbara kemikalier som krut eller bensin blir till rörelse hos en kula eller bil. Elektricitet blir till värme i ett element eller rörelse i elmotorer. Välj en elektrisk eller en bränsledriven produkt. Beskriv vilken av teknikens funktioner du ser och beskriv hur tekniken fungerar på djupet.
3) Teknikutvecklingens drivkrafter.
Räkna upp och förenkla teknikutvecklingens drivkrafter. En förenkling kan vara att alla upptäckter sker antingen för ekonomisk vinning eller makt, av nyfikenhet, eller av en slump. Ge exempel.
4) Välskrivning
Öva på välskrivning från de kalligrafipapper du får och lämna in ett halvt A4-papper där du visar resultatet av din övning. Texten får gärna handla om teknikutvecklingens funktioner eller drivkrafter.
Kommentarer
Skicka en kommentar