Teknik v14-18
Nu är det dags för arbetsområdet teknik!
Det är ett mycket kort arbetsområde på bara två veckor, eller ca 4 lektioner. Ni kommer att skriva redogörelser som bedöms och de kommer antingen att handla om det naturvetenskapliga fenomen ni valt vid besöket på TomTits, eller "Innovativa material". Det är också möjligt att skriva om båda.
Naturvetenskapliga fenomen, från besöket på TomTits. (Gäller bara Nv-profilen)
Det fenomen du vill beskriva måste ha praktisk teknisk användning. Det gör att t.ex. "Gyroeffekten" är fullt tänkbar att beskriva, eftersom den har tillämpningar i många tekniska produkter. Ett exempel kan vara ett bärbart stativ till din telefon som gör att man kan gå och filma utan att det blir skakigt.
"Corioliseffekten" är ett exempel på ett naturvetenskapligt fenomen som inte är lika lätt att hitta praktiska tillämpningar på. (Däremot används den för att korrigera var man ska sikta för att träffa rätt om man vill skjuta riktigt långt.) Hittar man ingen teknisk produkt som passar, så får man inte arbetet godkänt. Då är det bättre att bara jobba med innovativa material.
Innovativa material (Gäller alla)
Det här skall alla jobba med i någon form. Skriver du redan om något naturvetenskapligt fenomen så behöver du inte skriva och lämna in om "Innovativa material". Patriks blogg beskriver det här arbetet mycket utförligt. Där finns bland annat sex stycken små filmer som var och en handlar om ett spännande material. Se på dom och välj sedan en som kommer bli din att skriva om. Sök information om ditt material på internet. Du skall både beskriva materialet och förklara praktiska tillämpningar i ditt arbete. Här är en genväg till Patriks sida:
patrikny.friskola.nu

Det är ett mycket kort arbetsområde på bara två veckor, eller ca 4 lektioner. Ni kommer att skriva redogörelser som bedöms och de kommer antingen att handla om det naturvetenskapliga fenomen ni valt vid besöket på TomTits, eller "Innovativa material". Det är också möjligt att skriva om båda.
Naturvetenskapliga fenomen, från besöket på TomTits. (Gäller bara Nv-profilen)
Det fenomen du vill beskriva måste ha praktisk teknisk användning. Det gör att t.ex. "Gyroeffekten" är fullt tänkbar att beskriva, eftersom den har tillämpningar i många tekniska produkter. Ett exempel kan vara ett bärbart stativ till din telefon som gör att man kan gå och filma utan att det blir skakigt.
"Corioliseffekten" är ett exempel på ett naturvetenskapligt fenomen som inte är lika lätt att hitta praktiska tillämpningar på. (Däremot används den för att korrigera var man ska sikta för att träffa rätt om man vill skjuta riktigt långt.) Hittar man ingen teknisk produkt som passar, så får man inte arbetet godkänt. Då är det bättre att bara jobba med innovativa material.
Innovativa material (Gäller alla)
Det här skall alla jobba med i någon form. Skriver du redan om något naturvetenskapligt fenomen så behöver du inte skriva och lämna in om "Innovativa material". Patriks blogg beskriver det här arbetet mycket utförligt. Där finns bland annat sex stycken små filmer som var och en handlar om ett spännande material. Se på dom och välj sedan en som kommer bli din att skriva om. Sök information om ditt material på internet. Du skall både beskriva materialet och förklara praktiska tillämpningar i ditt arbete. Här är en genväg till Patriks sida:
patrikny.friskola.nu

Kommentarer
Skicka en kommentar